ZOHRE-AZ WEBLOGINA XOS GELIBSINIZ !

Friday, March 04, 2005

صنعت توریسم در چنگال لابی های افراطی

صنعت توریسم در چنگال لابی های افراطی

توریسم که امروزه در بسیاری از کشورهای جهان بعنوان منبع در آمد ملی منظور می گردد و از این رهگذر چه بسیار کشورهایی که به رونق ویزه ای رسیده اند ؛ متاسفانه در کشور ما هنوز جایگاه منطقه ای خود را نیافته است و این سهل انگاری در حالی صورت می پذیرد که کشور ما دارای غنی ترین منابع توریسم می باشد . البته اگر قیاس از کشورهای دیگر را در این مورد داریم به این یقین است که آنها بر مقدمات کار جذب توریست واقف هستند و جذب را تنها با شعار و بوروکراسی های اداری امکان پذیر نمی بینند . در واقع صنعت توریسم بیلان کار یک دولت مستقل است که به معرض دید جهانیان می گذارد .
اما کاستی هایی که در کشور در این خصوص دیده می شود نه تنها از ناحیه مقدمات کار است بلکه موخرات نیز گرفتار برنامه هایی است که از سوی لابی های افراطی و نفوذی در دستگاه های ذیربط در صنعت توریسم تزریق میشود . صنعت گردشگری جاری در داخل کشور متاسفانه در وحله اول با ظاهر سازی و عمدتا ریاکاری در خصوص مسائل مذهبی به نمایش در می آید . واگذاری این صنعت به بخش های خصوصی که همواره نگران پروانه های کار خویش هستند ؛ مسئله را نا خود آگاه به سوی تظاهر های اخلاقی و فسادهای اقتصادی و مالی سوق می دهد . اعلانات کلیشه ای – مسیر های محدود و مشخص – شعارهای تکراری همه نشان از کانالیزه شدن این صنعت از سوی یک مرکز واحد و در عین حال نه چندان مستقل است . البته این ظاهر امر می باشد چرا که در روال کار هیچیک از مسائل فوق رعایت نمی شود و اصل کار بر رضایتمندی مشتری بر میگردد . و این دوگانگی تا آنجا پیش می رود که مقدس ترین اعمال دینی هم در ردیف لاتاری و قمار در می آید و هر روز شاهد سفر حج به عنوان جایزه هایی از سوی بانک های اسلامی « !!» از سوی شرکت های خصوصی و حتی برای مصرف کنندگان رب و گوجه فرنگی هم هستیم !! عدم ارائه نظر کارشناسانه در این مورد کاملا محرز است چراکه حج و زیارت دارای شرایط خاص و قواعد ویزه ای است که در هیچیک از این جوایز در نمی کنجد . تور های زیارتی داخل کشور اگر چه سابقا مختص مشهد مقدس بود اما امروزه مراکز متعدد دیگری هم به این تورها اضافه گردیده است که برای بدعت گذاری بسیار مناسب و مساعد می نماید . تورهای زیارتی خارج ازکشور نیز تابع سیاست ثابتی نیست و نظریه های کارشناسانه در این موارد هم خالی از نظرهای ویزه نمی باشد .
البته آنچه که در این بلبشویی بازار توریسم بیش از همه باعث دل آزاری است علاوه بر دوگانگی فوق الذکر ؛ چندگانگی دیگری است که به یقین از سوی لابی های افراطی چون پان فارسیسم ها بر این صنعت تحمیل می گردد . گشت و گذار در اصفهان و شیراز اگر چه از وظایف هر ایرانی به شمار می رود و باید که هر ایرانی در طول عمر حتما چندین بار از آثار باستانی این شهر ها دیدن نماید ؛ اما نام شهرهایی چون تبریز – ارومیه – اردبیل – زنجان ... در میان این تورها اصلا به چشم نمی خورد ! هیچ بانک و هیچ موسسه ای برای دیدار از این منطقه جایزه ای نمی دهد . و هیچ دانشگاهی به اجبار دانشجویانش را برای دیدار از این منطقه راهی نمی کند ! کیش و دوبی دو منطقه امن توریستی ( !! ) چنان تبلیغ می گردند و چنان راههای سفر به آن مناطق سهل و آسان می نماید که عنقریبا خانواده ها تعطیلات آخر هفته را در آنجا ها بگذرانند ! باز گذاشتن دست سرمایه داران خارجی بی هیچ ملاحظه سیاسی و اخلاقی و دینی ؛ برای سرمایه گذاری در مناطق مورد تایید این لابی ها روز به روز بر اقتصاد منطقه های مورد بحث می افزاید و کسی هم نگران شیوع بیماری ایدز و انحرافات اخلاقی در آن مناطق نیست ! اما عبور از مرزهای شمالی و سکونت بیست و چهار ساعته در نخجوان ؛ باعث و بانی تمامی انحرافات اخلاقی است چنانکه در هر کیلومتری از این جاده های مرتبط ؛ پیامهای هشدار دهنده ایدز و دیگر امراض به چشم می خورد !
جستجوی زجر آور و توهین آمیز مسافرانی که از این راهها تردد می نمایند ؛ آنهم نه یک بار و دوبار ؛ گاه تا ده بار ؛ هر مسافری را از صرافت تکرار سفر باز می دارد . ایست های متعدد بازرسی که اغلب مسافران را به چشم قاچاقچی و خلاف کار و... چه و چه می انگارد ؛ تنها این ذهنیت را در فرد می آفریند که : آیا واقعا ما در یک کشور واحد و تحت قوانین واحدی زندگی می کنیم ؟ اگر اینگونه است تعداد هتلهای اصفهان و تبریز را مقایسه نمایید . تعداد پارک های شیراز و ارومیه را مقایسه نمایید . تعداد مراکز تفریحی کیش و اردبیل را مقایسه نمایید . آمار توریستهای زنجان و کرمان را مقایسه نمایید..... و یک بار در ساعت دوازده شب وارد پارس آباد مغان شوید و بدنبال تاسیسات مسافری و رفاهی باشید.... آنگاه در می یابید که صنعت توریسم ما گرفتار چنگال لابی هایی افراطی است . که این افراطی گری خود را مستقیما به اقتصاد جامعه سمپاشی می نمایند و ذهنیت بسیار سنگینی را در میان ساکنین منطقه بوجود می آورند. برای ثبوت این ادعا به مسافرت های نوروزی امسال عنایت نمایید.
زهره وفایی
www.zohre-az.blogspot.com

zohre_az@yahoo.com

0 Comments:

Post a Comment

<< Home