ZOHRE-AZ WEBLOGINA XOS GELIBSINIZ !

Wednesday, September 13, 2006

سهم آذربایجان در کتابهای درسی

سهم آذربایجان در کتابهای درسی

بخش یک:
دوره، سه ساله راهنمایی دختران

آموزش کودکان امروزه در راس تمامی برنامه های اجتماعی – اقتصادی – فرهنگی و حتی سیاسی و نظامی کشورها و دولت های جهان قرار دارد . کودکان بعنوان سرمایه های واقعی یک کشور و بعنوان وارثان اصلی آن سزاوار این همه ارزش دهی میباشند . متاسفانه در برخی از کشورها و زیر سایه برخی از سیاست های نه چندان انسانی و عادلانه ، کودکان بواسطه همین طریقه آموزش مورد بمباران های اطلاعاتی غلط و درنتیجه آسیمیله شدن قرار میگیرند . دور نگاهداشتن کودکان از آموزش زبان مادری خود که تنها در چند کشور به تعداد انگشتهای یک دست حتی ، صورت می پذیرد ، شاید ناعادلانه ترین اعمال بی عدالتی در خصوص کودکان آن محدوده باشد . اهمیتی که آموزش به زبان مادری دارای آن است به حدی محرز و غیر قابل انکار میباشد که حتی مباحثه و مذاکره در خصوص آن نیز امروزه به صفر تقلیل یافته است چرا که این امر ، امری کاملا طبیعی و حقی کاملا مسلم و روشی کاملا مقرر به حساب می آید و در میان موضوعات مراکز بین المللـــــــی به ردیف موضوعات unchallengable(غیر قابل مباحثه ) قرار گرفته است .
متاسفانه کودکان آذربایجان در ردیف آخرین کودکان جهان قرار دارند که مجبورند به زبانی غیر از زبان مادری خود آموزش را شروع نمایند . لطمه ای که کودکان معصوم و بی خبر این مرز و بوم از این رهگذر تحمل نموده اند و دیده اند بر هیچکس پوشیده نیست . برای تصور میزان غیر معقول بودن این شروع کافی است چهل کودک شش ساله فارسی زبان را در نظر بگیریم که در یک کلاس اول جمع شده و مجبورند با زبان آموزشی و آموزش کلا ، به زبان فرانسه شروع نمایند . سردر گمی – آوارگی – درهم ریختگی شخصیت – از دست دادن اعتماد به نفس – خود خوری – خود فرو رفتگی – بیزاری از تحصیل – گریز از خانواده – از دست دادن الفت اجتماعی و .... دهها و شاید صدها عارضه جبران ناپذیر دیگر اولین آرمان این آموزش غیر اصولی و غیر انسانی به کودکان است و بس .
درکنار این دو زبانگی که خود معضل ترین معضل های آموزشی است ، معضلی دیگر نیز متاسفانه گریبانگیر کودکان آذربایجانی است که خواه و ناخواه در مدارس مجبور به تحصیل و طی درجات آموزشی هستند و این معضل بیگانگی مطلق با فرهنگ خودی است که به شدت در کتابهای درسی اعمال و تعقیب میشود . سهمی که آذربایجان در تاریخ – جغرافیا – علوم اجتماعی – علوم مدنی – ادبیات – سیاست – اقتصاد..... منطقه و کشور دارد به حدی زیاد و خارج از تصور است که میتواند در صورت سهم بندی عادلانه حداقل نیمی از کتابهای درسی را به خود اختصاص دهد . اما نفوذ لابی های افراطی از هر جناح در تدوین کتابهای درسی که عمدتا تابع سیاست دولت کهنه کار انگلستان در قبال ترک های مسلمان هستند ، آذربایجان را چنان از صحنه کتابهای درسی محو نموده است که قریب به بیش از پانزده میلیون کودک و نوجوان و جوان دانش آموز آذربایجانی هیچ نام و نشانی از خود را در انبوه کتابهای درسی نمی یابد . این نادیده انگاری اگرچه معضلی بزرگ به حساب می آید ، معضل بسیار بزرگ تر از آن جعل برخی از حقایق مسلم مربوط به آذربایجانیهاست که انسان را بی اختیار وا دار به فرستادن رحمت به آن کفن دزد قبلی مینماید !
کوچک شمردن آذربایجانیها ، توهین های مستقیم و تحقیر های علنی اگرچه امروز در حد یک رنجش و یک گلایه مطرح میشود اما برای فردایی که این کودکان حقایق را در میابند ، تدوین کنندگان کتابهای درسی چه جوابی خواهند داشت ؟
تمامی این حقایق یصورت مستند با بررسی کتابهای درسی سال تحصیلی 85-86 در چهار بخش تقدیم حضور علاقمندان به موضوع میگردد به امید اینکه هرچه زودتر این معضلات از جامعه آموزشی کودکان آذربایجانی رخت بر بندد .

سال اول راهنمایی

تعداد عناوین کتابهای درسی : 12 عنوان
1 – درس فارسی – 188 صفحه
یک مورد شعر کوتاه از پروین اعتصامی – یک مورد درسی با عنوان سرزمین افتخار و حماسه که ظاهرا در باره آذربایجان است و در بخشی از آن آمده است : اهالی آذربایجان به ترکی صحبت میکنند اما ساکنان کرد نواحی جنوبی و شرقی به زبان کردی و اقلیت های ارمنی و آشوری ساکن در مغرب دریاچه ارومیه به زبانهای ارمنی و آشوری صحبت میکنند .یک مورد درسی با معرفی گنبد سلطانیه زنجان . درسی با معرفی گیلان و مازندران که در بخشی از آن آمده است : زبان مردم گیلان گیلکی است و شمار مهاجران ترکی زبان نیز در این استان نظر گیر است !
بقیه دروس مختص حافظ و سعدی و فردوسی و عبید زاکانی و...غیره میباشد .
جمع : 3 مورد .
2- کتاب درسی ریاضی – 199 صفحه
یک مــورد دمــای ارومیه ( صورت مسئله ) یک مــورد ارتفاع آستارا – یک مــورد زنــجان ( صورت مسئله در باره تعدا د گوسفندان موجود در زنجان ؟!!)
دربقیه دروس کارخانجات اراک – جمعیت برازجان – شرح حال ریاضی دان بوزجانی خراسانی ... وغیره .
جمع : 3 مورد .
3 – کتاب درسی علوم تجربی – 161 صفحه
یک مورد تصویری از حسین رضازاده بدون ذکر نام و در خصوص تعریف جرم و وزن . یک مورد اندازه گیری مسیر ارومیه و تبریز در درس اندازه گیری مسافت .
بقیه دروس در خصوص زلزله بم – ارگ بم – جاده کرج و چالوس – قطار مشهد و تهران – و...الی آخر .
جمع : یک مورد .
4 – کتاب درسی حرفه و فن – 152 صفحه
جمع : صفر مورد
5- کتاب آموزش هنر – 128 صفحه
یک مورد تصویر شاهنامه تیموری بدون ذکر نام و معرفی – یک مورد نمونه خط عماد تبریزی بدون ذکر نام .
بقیه دروس تصاویر بادگیرهای کاشان – منبت شیراز – کمال الملک کاشانی – خط غلامرضا اصفهانی – و توضیح اینکه وی شاگرد عماد بود اما چون بسیار هوشمند و هنرمند بود از سبک عماد پیشی گرفت و خود سبک جدیدی آورد و...الی آخر .
جمع : صفر مورد .
7- کتاب درسی تاریخ – 91 صفحه
دروس در مورد اقوام آریایی – مادها – هخامنشی ها – اشکانیان ( نقشه سیاسی عصر اشکانیان کشور ارمنستان را نیز نشان میدهد در حالیکه حضرت مسیح در این تاریخ هنوز ظهور ننموده بود !) تاریخ ساسانیان – ظهور اسلام و الی آخر .
جمع : صفر مورد .
8- کتاب درسی تعلیمات اجتماعی – 85 صفحه
جمع : صفر مورد .
9 – کتاب درسی عربی – 106 صفحه .
جمع : صفر مورد .
10 – کتاب درسی زبان انگلیسی – 66 صفحه
جمع : صفر مورد .
11 – کتاب درسی جغرافیا – 87 صفحه
یک مورد تصویر از مناطق آذربایجان بدون ذکر نام . تصویر میشو داغی با ذکر نام – تصویری از تبریز با ذکر نام – اتوبان قزوین – زنجان با ذکر نام – نقشه دریای خزر که در تمامی موارد بدنبال نام خزر در داخل پارانتز نام مازندران نیز آورده شده است . و الی آخر .
جمع : 4 مورد .
12 – کتاب درسی آموزش قران کریم - 62 صفحه
یک مورد شرح حال محمد حسین طباطبایی ( و نامبرده اهل تبریز و نواده مرحوم علامه طباطبایی است ) که در کتاب تنها به ذکر محل تولد او شهر قم اشاره شده است . بقیه دروس معرفی خطاط تهرانی – معرفی استاد عبدالباسط – خاطره سرلشگر شهید بابایی و ... الی آخر
جمع : صفر مورد .

سال دوم راهنمایی

تعداد عناوین کتابهای درسی : 12 عنوان
1 – کتاب درسی آموزش هنر- 80 صفحه
یک مورد تصویر قالی شاهسون بدون ذکر نام .
بقیه دروس آثار کاتوزیان – یاسمی – حیدریان – تصاویر ماسوله ، کعبه ، مسجد جامع اصفهان ، نقاشی از مسجد جامع اصفهان – شرح حال فرشچیان ( که در شهر هنر پرور اصفهان بدنیا آمد و در محیط سرشار از ذوق و هنر اصفهان رشد کرد و.. )– تصویر مدرس - .... و الی آخر .
جمع : صفر مورد .
2 – کتاب درسی تعلیمات اجتماعی – 88 صفحه
جمع : صفر مورد.
3 – کتاب درسی تاریخ – 65 صفحه .
یک مورد قیام بابک علیه خلیفه عباسی – یک مورد تشکیل حکومتهای ترک نژاد در ایران ، چگونگی ورود ترکان به ایران : ( ترکان مردمی بودند که ابتدا در نواحی شرقی و دور دست آسیای مرکزی زندگی قبیله ای داشتند و وجه مشترک قبایل ترک زبان ترکی و زندگی دامداری بود . در دوره ساسانیان این قبایل چند بار به ایران حمله ور شدند اما شکست خوردند . در دوره ی بعد از اسلام سپاهیان مسلمان در آسیای مرکزی و سرزمین های ترک نشین پیشروی کردند و در نتیجه تعداد زیادی از ترکان اسلام را شناختند و مسلمان شدند و به تدریج عده زیادی از ترکان به داخل ایران راه یافتند . ) – یک مورد در خصوص حکومت قاراقویونلو آق قویونلو ، در دو سطر !! یک مورد تصویر مسجد کبود تبریز –
بقیه دروس خلافت حضرت علی – خلافت امام حسن – خلافت بنی امیه – خلافت بنی عباس – طاهریان – صفاریان – سامانیان – دیلمیان – آل زیار – آل بویه – غزنویان – سلجوقیان – اسماعیلیان – خوارزمشاهیان ...و الی آخر .
جمع : 4 مورد .
4 – کتاب درسی فارسی – 194 صفحه .
یک مورد شعر شهریار به نام شیر خدا – یک شعر از پروین اعتصامی .
بقیه دروس شرح حال شهید رجایی – جواد تند گویان – سعدی – ماری کوری – اشعاری از سلمان هراتی – فردوسی – قابوس نامه – عبید زاکانی – دهخدا – شرحی از خوزستان – کردستان – همدان – کرمانشاه – بلوچستان - .... و الی آخر .
جمع : 2 مورد .
5 – کتاب درسی فرهنگ اسلامی و تعلیمات دینی – 108 صفحه .
دروسی در مورد خط میر عماد الحسنی – شرحی از ابو جهل – بسیج – امامت و... الی آخر جمع : صفر مورد .
6- کتاب درسی ریاضی – 205 صفحه .
یک مورد دمای هوای تبریز وارومیه و اردبیل و اهر ( صورت مسئله ) .بقیه دروس شرح حال اقلیدس – فردریش – لوباچفسکی – ریمان – خوارزمی و الی آخر .
جمع : 1 مورد .
7 – کتاب درسی علوم تجربی – 174 صفحه .
جمع : صفر مورد .
8 – کتاب درسی آموزش قران کریم – 122 صفحه .
دروسی در مورد قران به همراه شرح حالی از قاریان – حافظان و... شرح حال منصوری قمی و پرهیزگار و الی آخر .
جمع : صفر مورد .
9 – کتاب درسی عربی – 128 صفحه .
جمع : صفر مورد .
10 – کتاب درسی آموزش حرفه و فن – 184 صفحه .
جمع : صفر مورد .
11 – کتاب درسی جغرافیا – 66 صفحه .
یک مورد نقشه پراکندگی نژاد و زبان در آسیا ( صفحه 16 کتاب ) که قابل تامل است .
بقیه دروس کعبه – بیت المقدس – تاج محل – اروپا – آمریکا – استرالیا رود کنگ و... الی آخر .
حمع : 1 مورد .
12- کتاب درسی زبان انگلیسی – 98 صفحه .
جمع : صفر مورد .

سال سوم راهنمایی

تعداد عناوین کتابهای درسی : 12 عنوان
1- کتاب درسی هنر – 80 صفحه
یک مورد تصویر سوزن دوزی ممقان بدون ذکر نام و مشخصات – یک مورد تصویر گنبد سلطانیه بدون ذکر نام و مشخصات –
بقیه دروس بطور کامل با نام و نشانی همانند مسجد جامع اردستان و غیره .
جمع : صفرمورد .
2 – کتاب درسی عربی – 155 صفحه
جمع : صفر مورد .
3 – کتاب درسی فارسی – 172 صفحه
یک مورد در درسی با عنوان همه جای ایران سرای من است –
بقیه دروس در مورد خراسان – یزد – کویر – سمنان – یزد مجددا – فصل چهارم کلا اصفهان – روی جلد کتاب شیراز و الی آخر .
جمع : 1 مورد .
4 – کتاب درسی ریاضی – 156 صفحه .
دروسی در مورد بافنده یزدی –شرح حال ابوریحان بیرونی – تصویر از سی و سه پل اصفهان – و الی آخر .
جمع : صفر مورد .
5 – کتاب درسی حرفه و فن – 178 صفحه .
دروسی با محتوای معرفی صنایع دستی آلاشت – رامسر و الی آخر .
جمع : صفر مورد .
6 – کتاب درسی علوم تجربی – 152 صفحه .
یک مورد تصویر حسین رضازاده بدون ذکر نام و مشخصات .
بقیه دروس در خصوص جاده میناب – جاسک و الی آخر .
جمع : صفر مورد .
7- کتاب درسی تعلیمات اجتماعی – 71 صفحه .
جمع : صفر مورد .
8 – آموزش قران – 148 صفحه .
دروسی با معرفی حافظان قران از نیشابور – تهران – شعرای خراسان و الی آخر .
جمع : صفر مورد .
9 – کتاب فرهنگ اسلامی و تعلیمات دینی – 114 صفحه .
جمع : صفر مورد .
10 – کتاب تاریخ – 96 صفحه .
فصل اول صفویان ( تعریف کلی از اصفهان و تصاویر متعدد از این شهر ) افشار – کریم خان زند – قاجار که با این جمله شروع میشود : ( قاجارها یکی از طوایف ترک بودند که پس از حمله مغول به ایران به کشور ما وارد شدند و در گرگان ساکن شدند !!) مشروطه – پهلوی – انقلاب اسلامی – یک مورد تصویر ستارخان باقرخان و خیابانی .
جمع : 1 مورد .
11- کتاب درسی زبان انگلیسی – 85 صفحه .
جمع : صفر مورد .
12- کتاب جغرافیا – 112 صفحه .
دروسی در مورد نهاوند – دماوند – لندن – مسکو – رودکرفارس – تهران – کعبه – ارگ بم – اصفهان – زاینده رود – کرمانشاه بعنوان مسیر نجف و کربلا و... الی آخر .
حمع : صفر مورد .

پایان بخش اول

زهره وفایی – تبریز
+ رونوشت به سازمان پژوهش و برنامه نویسی آموزشی
دفتر برنامه ریزی و تالیف کتابهای درسی : talif@talif.sch.ir

1 Comments:

  • At 4:33 AM, Blogger MRWG said…

    This comment has been removed by the author.

     

Post a Comment

<< Home